אלול - תשרי

אלול - תשרי

מדרשיר - 'מעל פסגת הר הצופים', מעגל השנה בנגיעה אישית וציבורית, דברים שהתחלתי ודברים שהייתי רוצה להתחיל, כאן הכל התחיל - אבן השתיה במקורות ובימינו, עיר דוד, דוד ונפילותיו והתמודדותו,חזקיה ועוד, עיון במזמור נ"א בתהילים, השיר 'לב טהור...', שני הפתקים של רבי בונם מפשיסחא, הילד הרע שבי והיכרות עם לאה גולדברג .סיור סליחות -פתיחה מחוץ לחומת העיר, מתחם קבר דוד ותצפית מהגג, תצפית גגות בעיר העתיקה, החומה הרחבה והצטרפות למעמד הסליחות ברחבת הכותל וחזרה באישון ליל.

קרא עוד  
חשון - מים

חשון - מים

מדרשיר - 'ירושלים של זהב', המים והאדם- היכרות, צריכת מים אז... והיום, מעט הידרולוגיה ומשקעים, קו פרשת המים, שיטות לאגירת מים-חזקיה, בניית דגם של מעיין שכבה, מקורות המים בירושלים וסביבותיה מאז ועד היום, בעיית המים עם התרחבות העיר, נקבת השילוח, 'הצינור' בימי דוד, אמת המים מגוש עציון וההתמודדות ההנדסית, חישוב שיפועים עד בריכות שלמה ומהם עד לחלקי העיר.הקרב על המים אז, בימי מלחה"ע 2 ובתש"ח. סיור בעקבות אמת המים החשמונאית בארמון הנציב,גם סיפורו של הנציב הבריטי, פעילות ציור הנוף בטיילת.

קרא עוד  
כסלו - חושך ואור

כסלו - חושך ואור

מדרשיר- 'ראיתי עיר עוטפת אור', תרגיל פתיחה לפיתוח החשיבה המופשטת של יצירת נוף ירושלמי ע"י מספריים. הלבן והשחור כדימוי לתקופות השונות. תקופות חושך לא במשמעות של חורבן, עיון במקורות על תקופות חשוכות. למידה משותפת במגילת המכבים ויצירת חנוכייה אישית המסכמת את 8 קרבות המכבים, מעט מור"ק, הכיתות השונות בסוף בית שני ומלחמת בני האור בבני החושך במגילות הגנוזות, קריאת 'ברקאי' במקדש, סיור זריחה, תצפית מגבעת התנ"ך עם אור ראשון, שחרית בכותל, מנורת המקדש ברובע וסיור ברובע ההרודיאני . (סיור חלופי בהיכל הספר של מוזיאון ישראל אם מזג האויר לא מאפשר סיור בחוץ).

קרא עוד  
טבת - חורבן

טבת - חורבן

מדרשיר- על נהרות בבל (של מידד טסה) , עיון בפרקי החורבן במקורות, הצטרפות למסע הלילי של נחמיה, גבולות העיר בארבע תקופות (דוד, חזקיהו, נחמיה וסוף בית שני) הכנת דגמים של ארבע התקופות בתבנית טופוגרפית מתאימה, החומה כמייצג של העיר ומייצג של החורבן בשימוש משני באבנים מתקופות שונות, זיהוי של תקופות דרך סיטוט האבנים הקבועים בחומה, מדרשיר- אני עומד על החומה. סיור על החומות, התחלה מזיהוי איזור החומה השלישית בפאתי מאה שערים, האצבע של עוג, ליד מגרש הרוסים וסיור על חומת העיר לכיוון הר ציון.

קרא עוד  
שבט - דומם צומח וחי

שבט - דומם צומח וחי

מדרשיר - 'הכותל איזוב ועצבת' והיכרות עם יוסי גימזו, מעט גיאולוגיה עם דוגמאות של סלעי יסוד ושכבה, סוג הקרקע בסביבה הירושלמית כמשפיעה על סוג הגידולים, צמחי הכותל וסיפוריהם, הכנת מגדיר אישי, שכונות הגנים בהשפעת המנדט הבריטי, תקנת האבן הירושלמית של המושל סטורס השיר: 'שובי בת ירושלים' כפתיח להיכרות עם שכונות הגנים בעיר.סיור מיער ירושלים (הר הרצל) לעין כרם, זיהוי שכבות הסלע והצמחייה היחודית, זיהוי גתות דריכה ובורות איסוף לתירוש, חורשת מנהיגי האומות, המחזה של סיפור חוני המעגל, תצפית על שכונת עין כרם וחתך היסטורי מימי בית ראשון ועד ימינו, סיור בשכונה עד למעיין.

קרא עוד  
אדר א' - עיר המשפט

אדר א' - עיר המשפט

מדרשיר מזמור קכ"ב בתהילים וכהוספה היכרות עם הרב שלמה קרליבך (למען אחיי ורעי), מעט ארכיאולוגיה- איזכור ירושלים בכתבי המארות ומכתבי אל עמרנא (מכתב 287) ואוסטרקונים . הכנת 'מכתב' בחימר ובקולמוס בכתב יתדות, בחירת העיר בימי דוד , שער העיר, מעבר בכוח מהנביא אל החכם ,מערכות המשפט 120 אנשי כנסת הגדולה של תחילת בית שני דרך המעבר לסנהדרין והנסיונות לחידוש הסמיכה, בית המשפט העליון. חכמתם של ילדי ירושלים - המחזה, סיור בבית המשפט העליון ובכנסת ישראל, ביקור במרכז צפרות הסמוך (השלמה של נושא החודש הקודם)

קרא עוד  
אדר ב' וניסן - ירושלים במועדיה

אדר ב' וניסן - ירושלים במועדיה

מדרשיר - 'ירושלים את ירושתנו' - סיפור ההיסטוריה של העיר , שמחת הרגלים, ליווי עולי הרגלים בהבאת הביכורים ובשאיבת המים בחג , והתכנסות המשפחות לזבח הפסח, ליל סדר בירושלים, המקדש , 10 קדושות, בניית דגם של בית שני והיכרות עם חלקיו, הלכות העלייה להר והמגבלות טומאה וטהרה, ההרחבות השונות של רחבת הר הבית- תק' החשמונאים ותק' הורדוס, הקמרונות וטומאת התהום, הכנות ולימוד לקראת העלייה להר. סיור בהר הבית.

קרא עוד  
אייר - תקומה

אייר - תקומה

מדרשיר -'שבועה לירושלים',ירושלים מתעוררת, היציאה מהחומות, הקמת בתי החולים בעיר, מפת השכונות יהודיות וערביות ערב תש"ח, גלי הפרעות מאז 1921 ועד תש"ח, שיירות בדרך אל העיר, דרך בורמה ומבצע נחשון, סיפור הקסטל, נפילת הרובע היהודי, קו התפר העירוני, כ"ח אייר תשכ"ט. סיור בעקבות לוחמים, דרך בורמה ורכס שיירות עד בית מאיר, הקסטל- מור"ק, מסע להר הרצל דרך מאגר בית זית ומדרגות גן העדן בפאתי שונת עין כרם, מעמד סיום מול קברו של הרצל.

קרא עוד